-->

Rolki



UBIÓR:

Podczas jazdy po mieście (freeride)
                * Sportowy, wygodny, niekrępujący ruchów              
                * spodnie o wąskich nogawkach
                * konieczne sztywne ochraniacze na nadgarstki                
                * zalecane sztywne (rolkowe) ochraniacze na kolana i łokcie.                
                * zalecany kask
Podczas treningów jazdy figurowej
                * Sportowy, wygodny, niekrępujący ruchów
                * spodnie o wąskich nogawkach
                * konieczne ochraniacze na nadgarstki - tu jednak zamiast sztywnych rolkowych zalecamy miękkie rowerowe - w przypadku treningów synchronicznych/ parowych miękkie są wręcz konieczne (sztywne rolkowe uniemożliwiają odpowiednią pracę nadgarstkiem i dłonią)
                * Dla chętnych ochraniacze na kolana i łokcie. Tu jednak zamiast sztywnych rolkowych - polecamy zakup miękkich siatkarskich.
                * Tu kask sobie odpuszczamy :) no chyba, że ktoś chce - nie zabronimy :)

ROLKI:

Podobnie jak w przypadku łyżew - zaczynamy od zadania sobie pytań:

1. Jaki mam budżet?

tak jak w przypadku łyżew - "sieciówkowe" rolki można kupić już za ok 200 zł. Te dobrej jakości, firmowe kosztują od kilkuset do kilku tysięcy złotych.

2. Czy to Twój pierwszy raz na rolkach, czy już jeździłeś kiedyś?

Jeśli wiesz, że rolki to jest to co lubisz - nie wahaj się zainwestować więcej w lepszy sprzęt. Jeśli natomiast nigdy nie miałeś z rolkami nic do czynienia - rozumiemy, że wydawanie grubszej kasy na coś, co może Ci w ogóle się nie spodobać - jest dla Ciebie bez sensu.

3. Do czego chcę wykorzystywać rolki?

Co typ jazdy - inne rolki.Spójrz na tabelkę. Przedstawia ona poszczególne rolkowe dyscypliny wraz z typami rolek, jakie są w nich wykorzystywane (taaak, tu jest tego ciut więcej niż łyżwowe panczeny, hokeje i figurówki)





Do jazdy figurowej najlepsze są oczywiście rolki figurowe, ale spokojnie też da się wykonać część elementów. na rolkach fitnessowych, do freeridu bądź freestylowych (choć kupowanie tych ostatnich do jazdy figurowej mija się z celem - ze względu na ich cenę - kosztują tyle samo (jak nie więcej) co figurowe a jeśli chcecie jeździć figurowo - lepiej zainwestować w sprzęt do jazdy figurowej; rolki fitnessowe i freeride natomiast mogą być tańszym zamiennikiem, gdy nie macie kasy na profesjonalne rolki figurowe).
Co do wrotek - to coraz popularniejszy, choć odrębny temat - wspomnimy o nich pod koniec. Najpierw jednak omówimy sprzęt, który będziecie mogli wykorzystywać na naszych zajęciach.

KUPUJEMY ROLKI FITNESSOWE

Wiadomo, tak jak w przypadku łyżew z sieciówek - tu jakość szałowa nie będzie. Ale gdy zaczynacie lub Wasz budżet ogranicza się do 200-300 zł - to jest opcja dla Was. Póki nie uzbieracie kasy na lepszy sprzęt.
 Jak kupować? Nic przez internet. Przede wszystkim mierzyć, mierzyć i jeszcze raz mierzyć


Kilka wskazówek przy kupowaniu:
* przede wszystkim ma Wam być w nich wygodnie
* starajcie się by były jak najściślej dopasowane do stopy
* płoza aluminiowa jest oczywiście lepsza od plastikowej, ale na plastikowej też z powodzeniem można jeździć
* wybór rolek powinien też zależeć od Waszej masy ciała. Lekkie dziewczyny bez kłopotu będą śmigać nawet na najtańszych rolkach przez długie lata. Niestety, osoby cięższe (głównie mężczyźni) taki byle jak wykonany sprzęt mogą bardzo szybko zniszczyć. Tym drugim polecam bardziej płozę aluminiową niż plastikową i rolki sprawdzonych firm (np. Rollerblade, K2) – wydacie wprawdzie ok. 300-400zł ale będziecie cieszyć się nimi dłużej
* im dłuższa płoza w rolce tym szybsza jazda, ale mniejsza zwrotność. Oczywiście długość płozy zależy od rozmiaru stopy, ale niektóre rolki mają bardziej wystającą spod buta płozę, inne mniej. Do jazdy figurowej oczywiście lepsza jest krótsza.
* pamiętajcie, że kółka, jakie są fabrycznie w rolce to najczęściej największe kółka, jakie w tę płozę można włożyć
* podobnie jak z płozą, im większe kółka, tym szybsza jazda przy mniejszym nakładzie energii, ale też tym mniejsza zwrotność. Najbardziej uniwersalnym rozmiarem kółek jest 80mm które pozwala pogodzić zarówno wykonywanie elementów figurowych jak i sprawne poruszanie się po mieście.

KUPUJEMY ROLKI DO DŁUGIEGO ŚMIGANIA PO MIEŚCIE (FREERIDE)

GDZIE?
dostępne w sklepach nastawionych na sprzedaż typowo sprzętu rolkarsko-wrotkarsko-łyżwiarskiego.
Warszawskie przykłady: Skatepro, Skates4u, Bladeville,
JAKIE?
Znowu: mierzymy. I dobieramy firmę. Kupowanie przez internet - tak, ale pod warunkiem ze wcześniej już mierzyliście dany model i rozmiar - i wiecie dokładnie czego szukacie a w sieci po prostu jest taniej.
Najbardziej popularne firmy i modele wraz z orientacyjnymi cenami:
Seba: FRX (ok 600zł), FR1 (ok 700-800zł), FR1 (ok. 1000zł)
Rollerblade: Twister (ok 700zł)
Powerslide: Imperial (ok 800zł)

UWAGA PRAKTYCZNA:
Ostatnio wśród rolek freeridowych możemy znaleźć obok tradycyjnych czterokołowych o kołach wielkości 80mm też trzykołowe z dużymi kołami 125mm. Te drugie mają dłuższą płozę, są szybsze - ale do jazdy figurowej się nie nadają - z powodu dłuższej płozy i większych kółek przez co tracą na zwrotności. Te pierwsze - jak najbardziej.


KUPUJEMY ROLKI FIGUROWE

Profesjonalne rolki figurowe z płozą typu SnowWhite
Profesjonalne rolki do jazdy figurowej składają się z buta (łyżwiarskiego lub ze specjalnej linii będącej częścią oferty każdego czołowego producenta, również popularnych w Polsce firm takich jak Risport, Edea i Riedell) oraz płozy typu SnowWhite lub PIC Skate.
Rolki takie są dostępne w Warszawie w sklepie Spin ( http://sklep-spin.pl/ ) a także Skatepro ( http://skatepro.pl/ )

KUPUJEMY BUT:
zdecydowanie dobrym pomysłem jest taki, jaki macie przy łyżwach - jeśli jest on przez Was sprawdzony, dostosowany do Was, nie łamie się szybko itp. Jest to więc tez minimalna twardość buta, jaką powinniście mieć przy rolkach. Ale uwaga - zapomnijcie o często pojawiającym się pomyśle, że kupicie sobie tylko płozę do rolek, i będziecie ją na lato dokręcać do buta do którego zimą macie przykręconą płozę łyżwiarską. Takie przekręcanie zadziała może 2-3 razy, a potem śruby Wam się poluzują i buty będą do wyrzucenia...
Buty ze specjalistycznych linii inline odradzamy z prostej przyczyny - są dużo droższe a jedyne czym się różnią, to lepsza wentylacja. To fakt, przy 30 stopniach noga w bucie łyżwiarskim będzie Wam się pocić na potęgę ale naszym zdaniem to mały dyskomfort niewarty inwestowania paru stów więcej. Nooo, ale my nadal jesteśmy studentami więc mamy też do tego studenckie podejście ;)
Więcej o dobieraniu buta na naszej podstronie o łyżwach. Pamiętajcie o zasadzie - do rolek but o porównywanej twardości jak do łyżew lub wyższej, na pewno nie miększe.

KUPUJEMY PŁOZĘ
Każda o charakterystycznym profilu wykrzywienia w łuk (co ma imitować kszałt łyżwiarskiej płozy). Mamy dwie firmy i dwa rodzaje figurowych płóz. Popatrzcie na rysunek poniżej.

PIC SKATE - w wersji 3 lub 4 kolkowej w zależności od rozmiaru buta (mniejsze rozmiary mają 3 koła, większe 4). Charakterystyczny stoper w kształcie walca - można go przekręcać co się wiąże z dłuższym użytkowaniem, ale nie jest szczególnie chwalony przez użytkowników.
SNOW WHITE - nowocześniejsze, z lepszą technologią; bardziej polecane przez rolkarzy figurowych. Choć też odrobinę droższe.
CENA - ok 700-900zł. Za samą płozę.


UŻYWANE CZY NOWE?

Sprawa dyskusyjna dokładnie tak samo jak w przypadku łyżew. Dużo osób zaleca z dwojga złego kupienie używanych a lepszych niż nowych a słabszych (fitnessowych). W rolkach freeridowych wprawdzie nie ma aż takiego znaczenia dopasowanie do stopy pierwszego użytkownika, ale nadal pozostaje kwestia higieny i pocenia...
Zostawimy więc ten temat do przeanalizowania Wam samym.

JAKIE ROLKI NA NASZE TRENINGI?

Koniecznie własne. Istnieje wprawdzie wypożyczalnia (prowadzi ją sklep Bladeville na Ptasiej) ale mija się to z celem - swoje zawsze lepsze a i pożyczanie na każdy trening "pożre" Wam tyle samo kasy co kupienie swoich
W zależności od posiadanego sprzętu i budżetu możecie u nas trenować na:
* rolkach fitnessowych
* rolkach do jazdy miejskiej
* rolkach freestylowych
* rolkach figurowych

NA CO ZWRACAĆ UWAGĘ?
* kółka max 80mm
* płoza im krótsza tym lepsza


PRZERABIANIE ROLEK FITNESSOWYCH NA FIGUROWE
              
  Jest kilka prostych sposobów by zwykłe rolki fitnessowe przerobić na trochę bardziej figurowe :)

1. ODKRĘCANIE TYLNEGO HAMULCA – obowiązkowo przed przyjściem na pierwsze zajęcia.

2. BANAN – opcja dla chętnych. Polega na tym, że dwa środkowe kółka są większe, natomiast przednie i tylne o rozmiar mniejsze (np. 80mm i 76mm lub 76mm i 72mm). Dzięki temu Wasza płoza będzie miała kształt łuku, a rolki stają się o wiele zwrotniejsze, na prędkości tracąc tylko odrobinę.



 UWAGA WAŻNE !!!  - KONSERWACJA ROLEK

1. ŁOŻYSKA. Dobrze działające łożysko powinno sprawić, że kółko bezgłośnie kręci się przez dobre kilka sekund po wprawieniu go ręką w ruch. Łożyska praktycznie zawsze przegrywają walkę z deszczem i wilgocią. Dlatego po jeździe w deszczu należy rolki rozkręcić, a łożyska wyjąć, wyczyścić i pozostawić do wysuszenia. Jeśli mimo to zardzewieją – niestety trzeba kupić nowe. Po taniości mogą być to zwykłe łożyska maszynowe – komplet ok. 20-25zł
 2. KÓŁKA. Ponieważ od hamowania kółka dość szybko się ścierają po wewnętrznej stronie – należy co jakiś czas przekręcać kółka (odwracać je na drugą stronę) by zapobiec tzw. trapezom (starte kółko w przekroju ma kształt trapezu stąd nazwa). W jeździe figurowej musimy na to bardzo zwracać uwagę, ponieważ im „grubsze” kółko (im więcej powierzchni kółka styka się z podłożem) tym łatwiej nam się będzie jeździć a na pościeranych asymetrycznie kółkach trudno będzie łapać równowagę. Zalecana instrukcja przekręcania na obrazku.
 



ROLKI CZY WROTKI?

Tak jak rolki można porównać jeszcze do łyżew i są one zamiennikiem łyżew na lato, tak wrotki to już zupełnie inny sprzęt i inna technika jazdy. Choć z powodzeniem można na nich wykonywać elementy figurowe dokładnie takie same jak na łyżwach :)
Spójrzcie na porównanie poniżej:


CZEMU ROLKI W SEKCJI? A NIE WROTKI?

* Tanie wrotki nie nadają się do jazdy figurowej (mają zbyt słabe trzymanie kostki, przez co znacząco rośnie ryzyko urazu). Profesjonalne wrotki figurowe są o niebo droższe niż rolki figurowe (rolki to koszt z butem ok 1500zł, wrotki 2000 w górę)
* Rolki są zastępnikiem łyżew na lato, wrotki to trochę inny sport. Tak jak przekładanie elementów z rolek na lód to pestka, tak przekładanie elementów z wrotek na lód zajęło by nam trochę więcej czasu
* Rolki są bardziej uniwersalne. Inwestując jakieś 700zł macie świetny i profesjonalny sprzęt zarówno na dłuuugie freeridy po mieście (nawet po 100 km za jednym zamachem i więcej), jak i sprzęt w którym będziecie sobie świetnie radzić na naszych zajęciach. Wrotki jednak na miasto są trudniejszym i słabszym sprzętem...